Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, Ogos 24, 2012

Lagi!!!!! Berita Panas! Dari Sabah...


PANAS DI SABAH!!! Musa Aman disuruh bercuti? Siapa yang ganti?

Khabar terbaru ini datangnya dari sumber dalaman Umno-APCO sendiri.

Najib tidak ada pilihan lain selain menggantikan Ketua Menteri Sabah Musa Aman dengan harapan Umno-APCO dan Barisan Nasional (BN) kekal berkuasa selepas pilihanraya umum akan datang.


Sumber dalaman itu juga berkata rombakan itu akan melibatkan tidak kurang daripada jawatan tertinggi di Umno-APCO dan kerajaan negeri - kedua-duanya kini dipegang oleh Musa.

Kepimpinan Musa dikatakan dicabar oleh rakan-rakan dalam Umno-APCO sendiri secara terbuka.

Abang Musa, MP Kimanis yang juga Menteri Luar, Anifah Aman tidak mampu berbuat apa-apa dengan perkembangan terbaru ini.

Serangan terkini dan menyengat ini dipercayai ada kaitan dengan keluarnya pemimpin dari Umno-APCO berpengaruh MP Beaufort Lajim Ukin yang mendedahkan bahawa Perdana Menteri Najib memungkiri janji untuk menukar Musa, yang telah menjadi tertekan atas dakwaan pelbagai penyalahgunaan kuasa termasuk s melibatkan beratus-ratus juta ringgit dalam akaun bank di Switzerland.

Lajim, bersama-sama dengan MP Tuaran Wilfred Bumburing, bekas timbalan presiden Upko - salah satu parti komponen BN - telah sejak meninggalkan pakatan kebangsaan dan menyatakan sokongan terbuka mereka di belakang Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.

Menurut orang dalaman, Najib dijangka bersetuju dengan idea menggantikan Musa sebagai ketua Umno-APCO Sabah.

Shafie Apdal, Naib Presiden Umno yang juga seorang menteri kanan persekutuan, akhirnya akan menggantikan Musa.

Bagaimanapun, sumber ini berkata, Musa akan diminta untuk mengambil cuti panjang dan membiarkan pemimpin kanan Umno-APCO Sabah mengambil alih sebagai ketua menteri sementara menjelang pilihan raya umum ke-13.

Dua nama telah diapungkan untuk tugas itu - Hajiji Mohd Noor dari Tuaran atau Masidi Manjun dari Ranau.

Muslihatnya hanyalah untuk membuka jalan untuk Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah yang juga MP Semporna, Shafie Apdal untuk mengambil alih kepimpinan negeri selepas pilihan raya umum.

Sementara itu Speaker Parlimen Pandikar Amin Mulia juga berhasrat menggantikan Musa sebagai pilihan menggantikan Musa sekiranya Shafie yang terpalit dengan skandal artis wanita Zahida Rafik belum selesai.

Perebutan Lajim-Musa

Shafie mempunyai ramai kawan dan warlords di kalangan BN Sabah dan mereka termasuk Lajim dan Bumburing, serta Timbalan Presiden PBS Maximus Ongkili dan presiden LDP Datuk Liew Vui Keong, kedua-duanya berkhidmat dalam kerajaan persekutuan..

Beliau dijangka untuk memberikan maklumat lanjut mengenai tuduhan rasuah Musa dalam kerajaan sebagai modal kempen pilihan raya.

Tetapi Musa yang disokong kuat isteri Perdana Menteri sendiri Rosmah Mansor tidak akan mudah mengalah kerana walaupun Shafie berhasrat menggantikannya, dia masih mempunyai sokongan kuat dari Presiden PBS, Joseph Pairin Kitingan.

Shafie yang disokong Najib sendiri pula mengharapkan sokongan Presiden SAPP yang keluar BN beberapa bulan selepas pilihanraya umum ke 12 lalu, Yong Teck Lee yang dikatakan menjadi mata dan telinga Anwar setakat ini.

Perebutan jawatan Ketua Menteri sebenarnya bukan antara Musa-Shafie tetapi Musa-Lajim kerana kedudukan dan pengaruh Lajim sebagai orang kuat Umno-APCO di Pantai Barat negeri itu masih kuat walaupun menubuhkan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) bulan lalu.

Pertembungan ini akan terus memberi petanda bahawa lanskap politik Sabah bakal berubah wajah tidak kira siapa pun yang menjadi bos nombor satu negeri.

Anwar juga masih mengharapkan kesemua parti pembangkang tempatan STAR dan SAPP berunding mengenai pembahagian kerusi pilihanraya dalam usaha menjatuhkan kerajaan BN buat kali kedua sejak 1994.

JALAN PULANG

    

16 ulasan:

  1. kalau saya boleh mengundi saya undi safie afdal

    BalasPadam
  2. lagi baik kalau safie afdal jadi ketua menteri sabah, dari musa dia nak orang yang dipilih sediri sahaja untuk calon mengundi akan datang ni..

    BalasPadam
  3. jasa mu di kenang dato shafie. lantaklah org nak ckp pa pasal dato. even dato x knl sy. tpi pertolongan dato pd kluarga sy takkan sy lupa smpi bla2. terima kasi dato. hanya tuhan dapat membalas kebaikan dato pd kluarga sy.

    BalasPadam
  4. undi star laa.apa barang BN,ambil hak org sabah je.contoh,itu pulau labuan dorg main ambil ja.lgi teruk,BN main bagi kad pengenala kepada PTI.bila lagi sabah mau maju klu terus begini.

    BalasPadam
  5. Shafie atau Musa sama saja ,kaki kebas duit rakyat. Duit Musa yg ditahan di Bank Swiss , USD90 juta, 40juta yg kena tahan diHongkong. Dibank2 lain kita tak tahu sebab tak didedahkan. Zahida Rafiq memiliki rumah banglo berjuta ringgit pemberian Shafie Bedal.Pemandu Zahida yg mendedahkan ,Shafie memberi wang beratus ribu setiap kali jumpa zahida.Bayaran 2 buah kereta mewah Zahida, ditanggung Shafie.Dari mana dia dapat duit?Peruntukan 4 billion utk projek air luar bandar di Sabah, sudah beres? Sebab itu ramai yg keluar BN ,dah tak boleh percaya.

    BalasPadam
  6. siapapun yang akan di pilih untuk mengantikan ketua menteri,selagi orang itu bukan atau tidak berjiwa rakyat maka sia-sialah harapan rakyat sabah yang mengharapkan negeri ini mempunyai kemajuan yang setanding dengan semenanjung.kalau asyik ikut telunjuk dan perintah mereka(kerajaan pusat)sabah tetap miskin dan mundur.kemajuan apa yang kita dapat sekarang,kemajuan untuk memenuhi poket menteri adalah,kalau setakat jalan yang rosak ditampal dgn tar murah baik tak payah.....ini hanya memalukan negeri sabah saja......

    BalasPadam
  7. Kmu dpt fkir ka hal ini.
    Sabah mpnyai byk loji minyak mentah, bratus2 ladang kelapa sawit, brhektar2 sumber kayu balak. Blm cmpur sawah padi n pelancongan..smua incom sabah. Tp knpa buli jd negeri trmiskin pla? Pg mana smua tu pndptan sabah. Mgkin kalau peribumi sabah yg mjd pmimpin sabah dan yg serius menuntut 20 perkara, sabah pastinya mjdi negeri yg setaraf singapore.

    BalasPadam
  8. mana-mana pun sama saja... teda beza...

    BalasPadam
  9. Sesungguhnya Allah Yang Maha Mengetahui Atas Segala2nya...politik?? politik?? politik???? pemimpin yang berjiwa rakyat akan sentiasa mencari masa untuk turun padang mendengar dan melihat sendiri permasalahan yang timbul...bagi yang petah berkata2 semasa berkempen, tepuk dada tanya niat dengan nama Allah, adakah kmu ikhlas berkempen atau berkempen kerana inginkan kemenangan seterusnya merangkap kepentingan peribadi...

    BalasPadam
  10. mana aja boleh....yang penting adil dan jujur

    BalasPadam
  11. siapa aja boleh yang penting bisa mementingkan kepentingan umum daripada kepentingan pribadi

    BalasPadam
  12. SALAM INDAK PAYAHLAH MENGOMEN LEBIH2 KALU KITA PILIH YG TIADA AGAMA DALAM JIWANYA PASTI KEPIMPINAN SEMUANYA HANCUR

    BalasPadam
  13. saya lagi bagus jadi km

    BalasPadam
  14. ada agama pun sama aje ni,,,,,,,,

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...