Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, November 20, 2011

Sebahagian Besar Guru Adalah Lembu - lembu Umno/BN

Ampun maaf....

Sekrang musim LEMBU jadi popular. UMNO/BN dah macam lembu tua. Mereka memang pernah ada jasa. Tapi dah berlalu. Tak ade apa nak diharap dan manfaat lagi memelihara lembu-lembu tua.

Perihal guru...
Aku tetap yakin bahawa kaum guru sebahagian besar macam lembu dicucuk hidung. UMNO/BN 'bantai dan balun' mereka samapai tak cukup masa rehat dan tido pun merek tetap melihat umno/bn satu-satunya pihak yang mampu tadbir negara.

UMNO/BN umpama buat rumah lepas tu bongkar sebab salah. Lepas tuh bina yang lain, bongkar lagi sebab orang tak suka tengok. Lepas tu bina dan bongkar lagi. Guru tetap kata idea dan arkitektur UBN tetap terbaik.

Aku heran jugak kepada golongan guru. BANGANG mereka sukar diubat. Fikiran mereka tertutup terkurung dibawah bangunan sekolah. Sama juga macam lembu. Dibalun oleh tuan dia lmbu tu tetap balik KANDANG tuan dia jugak, hanya kerana sebuntil dua rumput segar yang menunggu dalam kandang. Cukup masa tuan dia juallah lembu tuh atau disembelih untuk korban atau kenduri-kendara.

Minta maaf.
Belum ada bukti kukuh persepsi aku terhadap kaum guru akan berubah.. Murid makin lama makin jadi hampeh dalam masyarakat. Cerdik dalam akademik tapi hampeh dalam agama, akhlak dan hal-ehwal bernegara.

Cukup dengan sebiji dua gula-gula yang ditabur BN (sama macam beri haiwan peliharaan makan), maka guru akan diam dan enggeh. Bodoh macam murid jugak. Bila aku sekolah tinggi dan menelusuri hidup bermasyarakat baru aku sedar kebanyakan guru memang BANGANG.

Namun...
Aku tabik kepada guru yang berjuang menyedarkan murid serta masyarakat akan berbezaan kebenaran dengan kepalsuan. Yang hak dan yang batil tetap berbeza. Lalu mengajak melakukan tranformasi bersama-sama mengubah yang tak betul kepada yang sepatutnya. Guru jenis ini yang patut dihormati dan disanjung.

Apa pun ada guru yang pernah berjasa dalam hidup aku. Terima kasih cikgu.

Luahan Seorang Hamba Allah. SINI 

Memo Untuk Rakyat Malaysia!!
    

7 ulasan:

  1. Guru tertakluk dengan pelbagai sekatan dan peraturan..aku seorang guru.

    guru yg macamana yg engko maksudkan? adakah guru kena mengajar srupa dengan ceramah politik? adakah jika guru diambil tindakan disiplin jika terbabit dengan politik terutama politik pembangkang, engkau nak tolong selesaikan masalah mrk ker?

    mana engkau tahu kecenderungan berpolitik guru? mana data? mana kajian engkau?

    apa beza guru kerajaan dengan guru sekolah yg ditadbir olh kerajaan negeri pembangkang contoh SAR, KAFA, PASTI..

    guru kerajaan mendokong apa yg kerajaan buat dlm pendidikan dan pemimpin kerajaan bebas datang ke sekolah kerajaan begitu juga sekolah tadbiran pembangkang, mrk juga mendokong idelisme pembangkang dan pemimpin mrk juga bebas dtg.

    seseorg guru sebenarnya malas nak melibat aktif politik sebab mrk dikelilingi dgn segala bentuk perintah, peraturan dan disiplin...namun jiwa mrk juga ingin bebas...

    apa yg penting bukan degung degang yg penting undi!!!

    BalasPadam
  2. Salam TUan Blog
    Luahan kamu yg kata sebahagian guru lembu lagi bangang. Kecewa benar agaknya kamu terhadap guru kerana gagal membimbing kamu kemenara gading dan sekarang hidup kelurga kamu tak berapa senang.

    Hampehh dalam agama konon...kamu tu pandai cakap saja apa yg kamu beri pada masyarakat dan sejauh mana kamu mendalami ilmu islam dah ada MA, PhD atau sekadar duduk tepi dan suruh baca tahlil pun ketepi dan ditepi pintu saja duduknya. Ditepi pintu bagi sebatang rokok DUNHILL tersengih sampai pagi.

    Kesimpulannya tanpa statistik USAH lah menuduh SEBAHAGIAN besar Guru itu lembu...melainkan kamu tu yg melahirkan zuriat berotak lembu lalu marah pada guru. Tak tahu menari jgn salahkan lantai tak rata. Sumbangan baru sebesar tahi gigi DICANANG orang yg lembu....Rugi PR ada pengikut yg minda nya kelas tiga seperti ini.

    Gula-gula kerajaan unt semua kerjaya kakitangan awam dan rakyat pun dapat kalau nak. Soal undi dan sokongan TEPUK dada tanya selera, itu hak peribadi tetapi apa yg kita pilih dan buat PASTI akan dihisab dihadapan ALLAH.

    Kamu tu yang dicucuk hidung baru sikit sumbangan bantu PR dah kelembong-juak macam la lebih PR dari DS Anwar Ibrahim atau lebih PAS dari Tuan Guru Haji Hadi.

    oleh
    Guru Reformasi 1998

    BalasPadam
  3. setahu wak..kalau dibuat pilihanraya dikalangan 'guru' saja..lama dah UMNO bungkus...wak setuju sangat dgn 2 komentar di atas...kalau stakat..dok isap rokok tepi tangga toksah dok daabik dada la..pirah!!!

    BalasPadam
  4. Tak dinafikan kebanyakan gurux adalah penyokong
    tegar UMNO/BN.Tapi kini kebanyakan gurux sudah
    mula berubah dan mula mesra dengan PR.Hanya gurux
    yang mempunyai KEPENTINGAN saja yang 'berat hati'
    untuk berubah.Gurux yang mesra PR ini sentiasa
    dipantau oleh 'orangx' dalam PPD.Jadi tak patut
    tuan blog mengelarkan gurux ini sedemikan rupa.
    ALLAH SWT mengurniakan AKAL kepada manusia.Hanya
    manusia yang rela diperbodohkan saja yang 'berat
    hati'untuk berubah.

    BalasPadam
  5. Rasanya penulis ni yang bodoh macam lembu sebab tak faham tentang tugas dan komitmen guru. Kami terlalu banyak kerja untuk membimbing murid dan tidak ada masa untuk terlalu mementingkan politik seperti penulis lembu yang ibarat tong kosong yang sememangnya tidak layak menilai guru dan hanya layak tinggal bersama siamang di dalam zoo.

    BalasPadam
  6. bodoh ...punya nya penulis...x semua diorg mcm tu...mana ko tau???dior hanya mengikut arahan sahaja sbb bos nya sape ??...kuasa mereka bila fru nnt,,

    BalasPadam
  7. aku rasa amat terguris dengan tuduhan yg melulu dan berupa andaian yang berbaur fitnah. telah terbukti dikalangan masyarakat yang memusuhi guru, membenci mereka dan tidak menghormati guru hasilnya tidak kemana....hanya menjadi jaguh kg, tersengih2 tanpa hala tuju jauh sekali utk menjadi benteng kpd agama yg kita cintai dan pelindung kpd org yg kita sayang.
    Bab menyokong mana2 parti itu adalah satu proses demokrasi dan para guru sgt faham dan tahu menilai

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...