Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Oktober 05, 2011

Anwar Kalah Lagi...!!!

'Penghakiman burukkan Anwar diarah dikeluarkan'

Mahkamah Persekutuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengeluarkan sebahagian daripada penghakiman bertulis Mahkamah Rayuan yang dianggap memburuk-burukkan ahli politik dan peguamnya  berhubung perbicaraan liwat II.

azlanBagaimanapun, panel tiga anggota hakim itu menolak permohonan peguam Karpal Singh agar perkataan 'keputusan' di bawah Seksyen 3 Akta Mahkamah Kehakiman dikaji semula tafsirannya.

Panel yang diketuai oleh Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin juga menolak permohonan Anwar untuk melucutkan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk  Mohd Zabidin Mohd Diah daripada mendengar kes berkenaan.

Dua hakim Mahkamah Persekutuan yang bersidang bersama adalah Hakim Tan Sri James Foong dan Hakim Datuk Abdull Hamid Embong.

Hakim Zulkefli , dalam mengumumkan keputusan sebulat suara itu berkata mereka mendapati bahawa tidak menjadi satu kesalahan bagi Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Malik Ishak meneliti bahagian-bahagian tertentu merit kes itu "demi kesempurnaan".

Bagaimanapun mahkamah mengarahkan empat perenggan - 6, 15, 18 dan 75 - dikeluarkan daripada rekod penghakiman itu.

"Kami memutuskan perkara itu adalah ofensif dan memburuk-burukkan tertuduh dan juga peguambelanya”.

NONEAnwar, 63, telah mengadu bahawa Hakim Abdul Malik (kanan) dalam penghakimannya berhubung kenyataan ketua pembangkang itu dari kandang tertuduh - apabila membela dirinya - bahawa pelbagai permohonan dibuat dengan tujuan melengahkan perbicaraan.

Karpal dalam hujahnya hari ini berkata penghakiman Abdul Malik bertujuan untuk memuaskan pemimpin politik yang menaunginya.

Beliau berkata tidak ada asas bagi kenyataan itu kerana merit rayuan tidak didengar di Mahkamah Rayuan ketika membenarkan bantahan awal oleh pihak pendakwaan.MalaysiaKini

Product Power Hari Ini...!!!
  
Free Advertising - Get millions of visitors for your website for FREE! 

Menyokong Perjuangan DSAI
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...