Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Jun 14, 2011

DSAI No.1


Anwar No.1


KUALA LUMPUR – DAP memberi kepercayaan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum akan datang.

Setiausaha Agung Lim Guan Eng menegaskan di sebalik berbagai tuduhan yang dilemparkan terhadap ketua pembangkang itu, parti-parti komponen PR telah sepakat sejak awal untuk meletakkan pemimpin PKR itu sebagai orang No.1.

Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata demikian ketika menjawab soalan pada majlis dialog dan makan tengah hari anjuran Bankers Club di sini, semalam.

Pengerusi Bankers Club, Tunku Tan Sri Imran Tuanku Jaafar dan kolumnis Sinar Harian Tan Sri Abdullah Ahmad adalah antara kira-kira 100 tetamu yang hadir, termasuk tokoh korporat dan wakil-wakil kedutaan asing.

Lim telah ditanya apakah beliau akan melaksanakan formula kejayaan Kerajaan Negeri PR di Pulau Pinang, sekiranya diberi peluang untuk mentadbir di Putrajaya sebagai Perdana Menteri.

“Soal saya menjadi Perdana Menteri tidak timbul sama sekali, sebab jawatan tersebut telah kita untukkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, kita telah sepakat sejak awal mengenai perkara ini.

“Lagi pun saya tidak fikir saya layak memegang jawatan penting itu di peringkat Pusat, sebaliknya saya lebih selesa mengetuai pentadbiran negeri di Pulau Pinang seperti sekarang,” kata beliau.

Lim menjelaskan rakyat tidak perlu bimbang untuk memilih PR dalam pilihan raya umum akan datang, “sebab saya memberi jaminan sekiranya kita berjaya menguasai Putrajaya semuanya akan menjadi lebih baik untuk rakyat.”

Terdahulu dalam ucapannya beliau menarik perhatian bahawa semua negeri-negeri yang diperintah PR selepas PRU 2008 tidak menghadapi masalah untuk membawa pembangunan kepada rakyat.

“Di Pulau Pinang rakyat boleh lihat bagaimana kita membawa banyak perubahan sejak hari pertama kita mengambil alih pentadbiran negeri, menerusi pelaksanaan konsep ‘CAT’, atau ‘competency, accountability, transparency’ dalam setiap urusan.

“Dalam tempoh tiga tahun ini Pulau Pinang berjaya mengalahkan negeri-negeri lain di seluruh negara dari segi pertumbuhan ekonomi, peningkatan modal asing, peningkatan kedatangan pelancong, dan belanjawan ‘surplus’ yang tidak dicapai di negeri lain,” katanya.SinarHarian

Iklan Penaja
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...