Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, April 23, 2011

Pencacai Upahan UMNO: Berkokok Berdegar-degar, Ekor Bergelumang Tahi...

Oleh Muhammad Sanusi

Bukan rahsia lagi UMNO dan sekutunya menelan duit GLC macam Seri Temin, malah sejak didedahkan dalam DUN pada 4 April lalu, belum ada pemimpin maupun pencacai UMNO termasuk penulis upahan mereka tampil menolak dokumen beraudit itu. Semuanya tunduk tak berani bersuara, takut nama depa pun ada kat mana-mana dokumen lepas ni.
Ada yang celupar memaki hamun pemimpin kerajaan dan pemimpin PAS kononnya tidoq, main teloq, pemalas, pokka hijau, haramjadah dan seumpamanya. Dituduh tak reti mentadbir, mentaliti pembangkang, perabih duit rakyat, menjahanamkan GLC dan mencari 'maru' bila menjolok di Sidang DUN.
Bila didedahkan tukang maki hamun itupun menerima duit yang tak ketahuan sebab dari Seri Temin dalam jumlah yang banyak, (RM42k pada 2007 dan RM1k pada 2005), maka dituduh kita serang salah orang pulak. 'Pipit' saja kata depa. Hah! Pipit makan besaq macam tu ka...

Persoalan Pokok dokumen yang didedahkan dalam Sidang DUN itu ialah RM 8 juta duit Seri Temin dibelanjakan untuk kepentingan UMNO, pemimpin UMNO, aktiviti parti UMNO dan pencacai UMNO. Ini baru satu syarikat. Tidak mustahil ada banyak syarikat lain lagi yang dilanyak sedemikian rupa!

Ada pencacai UMNO kata saya pulak suka cari salah orang. Betulkah? Dokumen itu sudah siap dua tahun dulu... Tersimpan begitu saja... Bukan tak mahu dedah, dah report SPRM dua tiga kes, tapi senyap begitu saja. Kita sabar sajalah. Mungkin mereka telah bertaubat, dan Allah akan ampunkan mereka.

Tapi bila mereka mula menyerang dan memaki hamun tanpa had, tak sanggup kita baca segala fitnah dan cerita karut yang direka, maka hakikat sebenar yang kita 'lupakan' demi keharmonian dan memfokus masa depan, meronta-ronta untuk dilepaskan. Biar dokumen itu yang menjawab tohmahan jahat mereka.

Cuba teliti dokumen 2 mukasurat itu, ke mana wang itu pergi? Cuba teliti senarai panjang penerima, siapa yang ambil? Itu Laporan Audit dan telah diberi teguran keras oleh Ketua Audit Negara. Kita bukan menyerang orang, tapi hanya memberi jawapan kepada persoalan yang depa juga timbulkan. Kita juga yang salah!?? Ish! Ish! Ish!

Saya seorang ahli PAS, seorang pegawai (setiausaha) yang menanggung satu amanah, seorang pemimpin di peringkat saya, saya berkewajipan mempertahankan pemimpin, jemaah, parti dan majikan saya. Saya wajib bercakap benar, membetulkan fakta dan tuduhan yang salah, memberi peringatan dan menjawab sebarang tuduhan melulu.

Ini skop kerja saya....saya buat kerja saya sebaik mungkin, berdasarkan kemampuan yang ada.

Ada pihak telah membuat laporan kepada SPRM tentang hal penyelewengan ini, kita tunggulah apa hasilnya! Sesuai dengan pencacai yang memaki hamun pemimpin saya, ini pepatah lama... Berkokok berdegar- degar, ekor bergelumang tahi...
 
RM8 Juta Duit GLC Yang Diguna Untuk UMNO Adalah Jumlah Yang Sedikit...Kata Ketua UMNO Kedah

Saya merujuk kenyataan Pengerusi UMNO Kedah, Dato’ Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah dalam Sinar Harian hari ini muka surat U3.

Saya mengalu-alukan sokongan beliau terhadap siasatan SPRM ke atas penyelewengan wang anak syarikat kerajaan (GLC) sewaktu Barisan Nasional memerintah kedah.

Namun begitu, saya kesal dengan kenyataan beliau yang menyatakan hanya menggunakan ‘sedikit peruntukan syarikat terbabit’ untuk menampung kehadiran pemimpin kerajaan persekutuan adalah tidak salah. Soalan saya ialah atas perkiraan apa wang berjumlah RM8 juta (Ringgit Malaysia: Lapan Juta Sahaja) dikatakan jumlah yang sedikit? Jumlah ini telah dinyatakan dalam jawapan kepada soalan lisan oleh YB Kuala Ketil di Sidang DUN pada 4 April lalu.

Tambahan pula, laporan audit telah menyatakan wang itu digunakan untuk aktiviti parti politik UMNO, antaranya seperti berikut:



Berdasarkan laporan ini, ternyata perbelanjaan wang syarikat Seri Temin Dev. Corp. (M) Sdn Bhd (STDC) tiada kena mengena dengan sambuatan pemimpin kerajaan pusat ke Kedah, sebaliknya adalah perbelanjaan untuk aktiviti parti politik UMNO.


Berkaitan kenyataan beliau bahawa kerajaan PR juga melakukan perkara yang sama dengan mereka, ia adalah satu tuduhan melulu semata-mata. Sebagai makluman, Program Sambutan 3 tahun Kedah Sejahtera pada bulan Mac lalu adalah program kerajaan, yang dibincang dan diluluskan dalam Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

Ia adalah platform menjelaskan dasar-dasar, pencapaian, dan perancangan Kerajaan Negeri, bukan program parti seperti yang didakwa oleh UMNO. Mana boleh samakan perbelanjaan program seumpama itu dengan penggunaan wang anak syarikat kerajaan sehingga mencecah RM8 juta hanya untuk aktiviti parti UMNO?

Sehubungan itu, saya menggesa pihak berwajib menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya berdasrkan peruntukan undang-undang yang ada. Saya juga berharap dengan pendedahan ini, rakyat dapat membuat penilaian dan pendirian dalam isu berkaitan berdasarkan maklumat yang sahih. Inilah keadaan yang ditinggalkan oleh regim lama yang terpaksa diatasi oleh kerajaan sekarang.

MUHAMMAD SANUSI BIN MD NOR
TIMBALAN KETUA PEMUDA PAS NEGERI KEDAH
 
Sumber : SINI
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...