Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, April 06, 2011

DSAI : Baru Bian Bakal!! KM Sarawak Jika PR Menang!!

Baru Bian Jadi KM Jika Pakatan Tawan Sarawak 
 Anwar optimistic as PKR unveils list of 48 candidates to take on Taib
BA'KELALAN 6 APRIL : Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Sarawak bakal dilantik sebagai Ketua Menteri yang baru jika Pakatan Rakyat di beri mandat menubuhkan kerajaan negeri pada pilihan raya 16 April depan.

Ini bermakna Baru Bian akan menjadi Ketua Menteri dari kalangan suku kaum Dayak kedua dalam sejarah Bumi Kenyalang jika Pakatan Rakyat berjaya menumbangkan Barisan Nasional pada pilihan raya itu.

Anwar yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat membuat kenyataan demikian ketika berucap kepada masyarakat daripada suku kaum Lumbawang di Kampung Siang-Siang malam tadi.

"Kita mahu angkat Baru Bian sebagai Ketua Menteri yang baru. (Orang tanya) Anwar orang Melayu Islam mengapa mahu melantik orang Lumbawang Kristian ini? Di Pulau Pinang kita lantik Lim Guan Eng, Cina Ketua Menteri , di Selangor Tan Sri Khalid Muslim Melayu Menteri Besar," kata Anwar.

"Apa kriterianya, orang itu orang beragama, orang itu orang baik, orang itu orang adil, orang itu orang yang amanah, orang itu orang yang boleh memegang tanggungjawab, jaga anak, kaumnya, jaga anak semua rakyat di negeri Sarawak ini dan orang itu saya yakin Baru Bian adalah layak," kata Anwar.

Beliau berkata Baru Bian yang merupakan seorang peguam terkenal dan juga aktivis yang memperjuangkan isu rampasan tanah adat atau Native Customary Reserve (NCR).

Tegas Anwar sebagai pemimpin KEADILAN Sarawak, Baru mendapat keyakinan pucuk pimpinan pusat untuk menerajui kerajaan negeri yang baru sekiranya rakyat membuat keputusan menukar pentadbiran BN yang sedia ada.

"Kita tonjol calon kita ketua di Sarawak yang boleh mengganti Taib Mahmud. Biar rakyat menilai calon mana yang lebih berwibawa dan amanah."
Kehadiran kira-kira 200 penyokong Pakatan Rakyat pada majlis itu, sesuatu yang memeranjatkan bagi kerusi DUN yang sekian lama menjadi kubu kuat BN.

Anwar mentafsirkan fenomena baru yang berlaku diseluruh Sarawak sebagai sesuatu yang amat positif dan memberangsangkan terutamanya di DUN Ba'Kelalan.

"Di kawasan Lawas ini sokongan kita mesti kuat.  Saya doa supaya Baru menang tapi saya rasa tak puas kalau menang itu bukan dengan majoriti yang besar, jadi seluruh kawasan yang kita bertanding mesti menang dengan jumlah undi yang besar kerana calon kita ini calon Ketua Menteri Sarawak," tambah beliau.TVSNEWS
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...