Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Mac 16, 2011

Surat buat Dr M: “Melayu tak lagi percayakan anda!”

Tun Mahathir,
Usaha-usaha kami untuk cuba menggambarkan anda dalam bentuk gambaran yang lebih neutral atas segala tuduhan yang ditujukan kepada anda, telah gagal. Orang ramai tidak bersetuju dengan pandangan anda.
Bukan kerana pandangan anda radikal, tetapi kebanyakan orang tidak mempercayai anda lagi. Para pembaca setia anda, sebahagian besarnya eksekutif korporat, ahli perniagaan serta dari pelbagai lagi lapisan masyarakat tidak lagi mempercayai segala kata-kata anda.
Mereka betul: pandangan anda tidak membawa makna kepada mereka. Sesiapa yang dikaitkan dengan anda juga akan dipandang buruk.

Itulah kesimpulan ramai. Dan ya, pandangan anda teruk, walaupun anda tidak cuba untuk memprovokasi, ataupun mungkin? Berulang kali, pandangan anda diambil perhatian dengan amat serius, dan ia menyebabkan ramai orang, terutamanya bukan Melayu merasa amat bimbang.
Hubungan anda dengan Perkasa, menukar perasaan tidak suka orang ramai kepada rasa yang penuh dengan kebencian. Nama anda membawa begitu banyak kepahitan, kekecewaan dan penderitaan hinggakan mereka sentiasa menghantui anda.

Hari ini, anda dikenali bagi pelbagai alasan yang tidak sepatutnya. Segala yang anda perkatakan, hanya membuat bukan Melayu menentang anda. Anda mungkin terperanjat jika satu hari nanti Pakatan Rakyat mungkin berterima kasih pada anda kerana menyerahkan Putrajaya kepada mereka.
Malangnya, orang Melayu tidak berapa suka dengan apa yang anda perkatakan tentang kami. Pandangan anda bahawa orang Melayu memerlukan topang adalah satu penghinaan dan ia amat memalukan. Bagaimanapun, anda memutar belit kata-kata dan mengatakan bangsa Melayu lebih unggul.
Unggul dalam apa?! Unggul dalam menjadi cacat dan lumpuh … sehinggakan kerajaan perlu mewujudkan akses dari penyertaan ekonomi ke tandas bagi kami?

Anda sering menyuruh kami terus bersabar dan tetap menyokong Umno yang memberi kami begitu banyak topang. Apa yang kami terima hanyalah topang kayu yang bernilai RM2 sebatang, yang begitu mudah dimakan anai-anai. Topang aluminium yang canggih dan terkini hanya diperuntuk untuk elit Umno.
Tolong henti memberitahu bukan Melayu bahawa mereka mendapat manfaat dari DEB, dan bahawa kami mendapat manfaat hak Istimewa yang dikhususkan untuk kami. Tanyalah sesiapapun orang Melayu, dan apa yang akan mereka katakan. Apa itu?
Tanyalah orang Melayu apa yang kerajaan lakukan untuk mereka, dan mereka hanya akan memperkata satu manfaat. Seperti yang saya katakan dulu, hanya bukan Melayu sahaja yang percaya orang Melayu mempunyai hak Istimewa.

Beberapa ribu biasiswa perlu dikongsi bersama dengan beberapa ratus ribu pelajar Melayu setiap tahun, bukannya hak istimewa. Subsidi baja juga bukannya hak istimewa. Tanah Rizab Melayu juga bukan milik kami.
Ia dimiliki beberapa pemilik tanah yang kaya, dan tanah itu juga tidak berharga. Orang Melayu tidak akan membelinya sebagai pelaburan, kerana ia tidak boleh dijual kembali kepada bukan Melayu kaya, untuk keuntungan.

Dan mitosnya menjadi Bumiputra ialah seseorang mempunyai akses kepada pinjaman bank hanyalah  pembohongan. Bank lebih suka memberi pinjaman kepada bukan Bumiputera atau sesiapa sahaja yang mempunyai rekod pembayaran kembali yang lebih baik.
Diskaun pembelian rumah tidak menguntungkan orang Melayu. Ini memanfaatkan oportunis Melayu kaya. Majoriti Melayu masih lagi tinggal di rumah kampung kayu dengan atap bocor. Saham yang diberi kepada orang Melayu, akan secara automatik dibeli bukan Melayu menggunakan kad pengenalan orang Melayu untuk hanya RM50.

Dan, adakah DEB memberi sebarang manfaat kepada orang Melayu? Kerajaan sememangnya bergurau; Orang Melayu masih menunggu DEB datang mengetuk pintu mereka. Anda tidak boleh mengharapkan seorang petani untuk menjadi pengarah sebuah syarikat antarabangsa, menikmati 30 peratus saham.
Dan hari ini, anda boleh mengira kurang seratus syarikat gergasi dengan 30 peratus saham Melayu. Dan dengan 100 orang Melayu mendapat manfaat dari DEB, apa yang terjadi kepada 15 juta orang Melayu lapar yang lain?

Ketuanan Melayu. Yang saya sokong jika ia berkaitan dengan kerabat diraja, Raja dan Negara. Tetapi untuk menyokong pemimpin politik yang serakah dan masih berfikir bahawa mereka berhak memerintah selamanya, sedangkan merobek negara kita atas nama Ketuanan Melayu, adalah tolol.
Bumiputera kita masih lagi bekerja sebagai pemandu, nelayan, petani, penyapu jalan, pemeriksa jalan, pekerja kumbahan, tidak membuatkan kita merasa seperti raja. Tidakkah kita sepatutnya duduk di takhta, dan memberitahu semua orang: pancung kepala mereka?

Satu-satunya saat kita merasa seperti raja ialah ketika kerajaan merangkak, cuba berjabat tangan, lengkap dengan hadiah pilihan raya, memberitahu betapa istimewanya kita, dan melutut supaya mengundi mereka.
Dan seperti orang bodoh, kami terpedaya dengan kata-kata manis dan mengundi mereka sekali lagi seperti di Kerdau dan Merlimau.
Orang Melayu hari ini lebih teruk, berbanding bukan Melayu kerana kecuaian semata-mata, janji-janji palsu dan salah tanggapan yang orang Melayu mempunyai hak istimewa.

Anda terus melaga-lagakan rakyat Malaysia sesama sendiri, dengan mengatakan orang Melayu ada hak istimewa. Kemudian, anda memberitahu orang Melayu bahawa bukan Melayu tidak senang dengan orang Melayu kerana memiliki hak istimewa, dan saya seharusnya mempertahankan keberkecualian anda.
Kerana itu, Tun, orang Melayu terus menerima anda sebagai orang Melayu kerana anda seorang Islam. Dan, kami memaafkan anda kerana tidak dapat membantu kami, tapi tolong berhenti memberitahu bukan Melayu bahawa kami adalah istimewa, melainkan kami benar-benar istimewa.

Ya, orang Melayu adalah istimewa dalam cara mereka sendiri. Sebahagian besar kami adalah bangsa yang patuh pada undang-undang, takutkan Tuhan, penurut, naif, pendiam, lemah lembut dan penyabar walaupun tidak satu pun hak istimewa ini, dinikmati kami. Kami masiah berharap agar satu hari nanti, kami dapat menikmatinya di syurga.

Kami tidak seperti orang-orang bodoh Umno yang membaling batu pada kenderaan, meletakkan paku di jalan raya, bertindak seperti penjahat dan gangster, serta menyalah guna kepercayaan kami untuk mendapatkan apa yang kami inginkan. Jadi, tolonglah, jangan bandingkan kami dengan Umno.
Jika bukan Melayu terus mengkritik bangsa kami, agama kami dan ketiadaan perasaan sebagai rakyat Malaysia yang bersatu, maka andalah yang harus dipersalahkan.

Semoga Berjaya, dan semoga Tuhan memberkati.
Iskandar Zulkarnain
*** diterjemah dari artikel Malaysia Chronicle.KeadilanDaily
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...