Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, November 21, 2010

Anwar-Suu Kyi- Angkara 'Tangan Hitam' APCO ?



KUALA LUMPUR 21 NOV : Media arus perdana hari ini memberi liputan meluas kepada rencana seorang penulis barat dengan tajuk Anwar bukan Aung San Suu Kyi.
Tulisan Rachel Motte dalam blog New Ledger  diberikan liputan meluas oleh Bernama, Berita Harian, Utusan Malaysia dan media lain. Namun fakta yang disembunyikan ialah tuduhan-tuduhan melulu di dunia siber  bahawa Motte  adalah penulis upahan APCO.

Ini bukan kali pertama beliau mengecam Anwar atau memuji kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, malah itulah agendanya sebelum ini menerusi  artikel seperti The Reversal of Anwar Ibrahim.    

Semua maklum,  dan  seperti yang sahkan di Parlimen, APCO ialah perunding yang diupah oleh kerajaan pimpinan Najib dengan kos mencecah lebih RM78 juta ringgit,  untuk memulihkan imej Perdana Menteri yang tercalar sekian lama.

Selain mengupah ramai bekas pegawai tertinggi rejim Zionis,  APCO diberikan amanah untuk mengatur liputan media yang memuji Najib dan isteri serta membidas Anwar  dalam usaha untuk memintas sokongan Barat terhadap Ketua Pembangkang itu.

Dalam artikel terbarunya, Motte berbohong  apabila  memberi  gambaran kononnya Anwar membandingkan diri beliau dengan pemimpin pro demoraksi  Aung San Sun Kyi.
 Anwar tidak pernah membandingkan dirinya dengan pengorbanan yang dilalui oleh ikon Myanmar itu.  

Untuk berbuat demikan adalah mengundang "hara kiri"  politik  atau membunuh diri secara politik dan Anwar lebih jauh lebih bijak dan matang dari itu. 
Mesej yang dibawa oleh Anwar ketika lawatan beliau di Australia amat mudah untuk di faham (kecuali mungkin bagi Apco, Motta dan media arus perdana) iaitu :

Dalam mengecam kekejaman di  Myanmar, kerajaan-kerajaan seperti Australia digesa juga turut peka terhadap keadaan sebenar di Malaysia, di mana pencabulan asas-asas demokrasi dan hak asasi rakyat berlaku saban kali.

Anwar berkata apa yang diminta beliau bukanlah campurtangan langsung Australia tetapi sekadar mahukan negara itu terus  memberi perhatian kepada isu-isu sejagat seperti keadilan dan hak asasi. 
Seseorang tidak perlu menjadi pakar hal ehwal Malaysia untuk mengesahkan kebenaran  mesej Anwar.

Kes Teoh Beng Hock, kematian ratusan orang dalam lokap polis, sistem kehakiman yang tidak berwibawa,  rampasan kuasa di Perak yang dihalalkan oleh mahkamah adalah hanya secebis  realiti di Malaysia.

Motte mendakwa  Anwar tidak boleh membandingkan dirinya dengan penahanan Suu Kyi kerana beliau diberi perbicaraan, mempunyai pasukan peguam, akses kepada media tempatan dan antarabangsa serta mempunyai parti politiknya sendiri.

Anehnya hujah Motte ini begitu mirip dengan alasan yang diberi oleh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad ketika Anwar menghadapi perbicaraan konspirasi pertama selepas beliau dipecat daripada  kerajaan pada tahun 1998.

Adalah membazir  masa untuk menghuraikan kewibawaan perbicaraan yang dilalui oleh Anwar ketika itu yang berakhir dengan beliau dipenjarakan selama lapan tahun.
Cukup sekadar  mengingatkan bahawa  perbicaraan itu menjadikan Malaysia bahan ketawa antarabangsa dan adalah detik hitam dalam sejarah perundangan kita.

Tidak ada banyak yang berbeza pada perbicaraan Anwar kali ini. Seperti 1998, masih berlaku pengadu dan Perdana Menteri berjumpa sebelum tuduhan dikenakan terhadap Anwar. 
Tidak apa jika Anwar dinafikan kenyataan polis dan bahan bukti untuk membolehkan beliau membuat pembelaan rapi. Tidak apa jika pengadu dan pendakwaraya menjalin hubungan sulit.
Tidak apa jika laporan awal doktor mengatakan tidak ada bukti pengadu diliwat.

Semua maklumat ini,  dan banyak lagi dilaporkan dalam semua media bebas.  Tentunya fakta-fakta ini ada dalam pengetahuan Motte dan Apco.
Apco dan Motte harus ditanya harga maruah diri mereka.
Cubaan untuk mengelirukan rakyat dengan sengaja menyalah lapor fakta  demi  mencantas seseorang harus dikutuk  sebagai satu bentuk pencabulan jijik terhadap kebebasan media.

TVSNEWS 
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...